Rubrik saknas

Rubrik saknas

Här är det lätt att missa väjningsskylten på Vargbogatan Hemdal. Erik Kastell tycker att den nya bussgatan på Hemdal har gjort korsningen med Vargbogatan farligare. – Nu kör bussen bara rakt ut. Som bilist är det lätt att missa lämnaföreträdesskyltarna på Vargbogatan. Något måste göras för att det ska bli bättre uppmärksammat. Sven-Gunnar Wallin: Från att ha varit en tillfällig lösning tidigare har man nu gjort färdigt bussarnas eget körfält och det verkar ju bra. Samtidigt har väjningspliktskylten från Stockholmsvägshållet flyttats fram till Adelsögatan utan att ha tillägget ”Nytt”. Bussfilen på Adelsögatan är också bort- tagen så nu kan alla bilar köra denna väg och det gör att trafiken i korsningen blir intensiv. Sikten för buss-förarna som kommer från centrum och ska över Vargbogatan är inte den bästa så här bör de ta det försiktigt. ”Nu är det lång kö på morgonen, ända ner till E 18” Hemdal. Annika Öhrn berättar att köerna på Stockholms-vägen vid infarten till sjukhuset har ökat. – Man har justerat intervallerna i korsningens trafikljus så nu är det lång kö på morgonen, ända ner till E18! Det tar jättelång tid att komma fram. Tråkigt när man har bråttom till jobbet. Sven–Gunnar Wallin: Om Annika Öhrns uppgifter stämmer så verkar det tveksamt om man försämrar för fordonsförarna så att köbildning vissa tider uppstår. Vi får vid lämpligt tillfälle kontrollera hur det är på platsen och under tiden bolla frågan vidare till de som ansvarar för trafikljusen på kommunen. Problem med lysen på nya bilar – förare slår inte på halvljusen Västerås. Christian Sandberg vill ta upp problemet med nya bilars automatiska lysen. Det kan resultera i tända ljus fram men släckta bak. – Nu när hösten närmar sig med regn, dis, dimma och regnrök bakom bilarna är det upp till bilisten att ansvara för att deras bil även är synlig bakifrån. Alltför många bilister tänker inte på att slå på halvljuset när sikten är nedsatt utan åker runt i en bil som näst intill är osynlig för bakomvarande trafikanter. Man kan alltså inte lita på att halvljuset slås på automatiskt när det skymmer. Det kan även vara aktuellt mitt på dagen när sikten är nedsatt. Sven–Gunnar Wallin: Jag håller med Christian Sandberg om att denna tekniska lösning inte är bra men tyvärr godkänd av EU. Vi måste räkna med att många bil-förare inte har en aning om hur deras nya bil fungerar inom belysningsområdet. Här måste förarna själva vara aktiva.

Läs hela artikeln